تورهای لحظه آخری به تورهایی گفته میشود که زمان چندانی تا برگزاری آنها باقی نمانده است.
Last minute , last second معادل انگلیلسی این گونه تورهاست.
در واقع تورهای لحظه آخری به دلیل نزدیک بودن زمان پرواز, بسیار ارزانتر از قیمت واقعی به فروش میرسند.
آژانسهای مسافرتی اغلب به میزان متعارفی بلیط برای مقصدی معین و در زمانی معین تهیه میکنند. در صورتی که با فرارسیدن موعد سفر، تعداد مسافرین به حد نصاب نرسد، شرکت مجبور است با صندلیهای خالی و بلیطهایی که فروش نرفته است برنامه را با هواپیمایی که چارتر کرده، به سرانجام برساند.
اما چندی است حربه جالبی اجرا میشود. این آژانسها بلیطهای باقیمانده را با تخفیفهایی (بین 10 تا 50 درصد بسته به خارجی یا داخلی بودند سفر)، به فروش میرسانند. این اقدام اگرچه از نظر مالی برای مشتریان مقرون به صرفه است ولی از نظر برنامهریزی و ساعت پرواز هیچ حق انتخابی برایش باقی نمیگذارد.
البته باید این را هم در نظر بگیریم که تورهای لحظه آخری یا برای کشورهایی است که ویزا نمیخواهند و یا برای شهرهایی هستند که تایم طلایی سفر به آنجا گذشته است.
این تورها از نظر فنی هیچ تفاوتی با تورهای استاندارد ندارد. طبق قانون هیچ امکاناتی نباید برای خریدار محدود شده باشد. به طوری که پیش آمده در یک هواپیما شما در کنار کسی نشسته باشید که دارای بلیط 900 هزار تومانی باشد ولی بلیط شما 500 هزار تومانی است.
تورهای لحظه آخری بیشتر برای کشورهایی است که آن کشورها از گرشگران ایرانی روادید (ویزا) نمی خواهند از جمله ترکیه ، مالزی ، سریلانکا ، بلاروس ، گرجستان و . . . آژانسهای مسافرتی معمولا 48 ساعت قبل از تاریخ برگزاری تور اقدام به فروش تورهای چارتر خود که خالی ماندن آنها برای آژانسهای مسافرتی ضرر بسیار زیادی محسوب میشود، می نمایند. حتی در پاره ای از اوقات این قیمت ها 10 تا 60% نیز کاهش پیدا میکند.
تنها راه فروش این تورهای لحظه آخری اطلاع رسانی به مشتری ها آژانسهای همکار است و در پاره ای از اوقات اینگونه تورها فروش نمیرود. از طرفی هم امکان چاپ و درج این تورها در روزنامه و مجلات نیست چرا که زمان کافی برای این کار وجود ندارد. بهترین راه اطلاع رسانی در این گونه تورها ایمیل و پیامک می باشد. ایمیل و پیامک در اولین قدم باید به اعضای سایت و سپس بانک های اطلاعاتی تارسال گردند.
منبع : رسپینا