تور لحظه آخری

تورهای لحظه آخری - تور ارزان - تور

تور لحظه آخری

تورهای لحظه آخری - تور ارزان - تور

دریای سیاه - ترکیه

چهارده جاذبه گردشگری برتر ساحل دریای سیاه

ساحل دریای سیاه ترکیه دنیایی جدای از بقیه کشور ترکیه است .انبوهی از روستاهای رنگارنگ در امتداد خط ساحلی در یک طرف و رشته کوه های زیبا در طرف دیگر ، جذابیت این ساحل را افزون ساخته است. جاده ای پر پیچ وخو در امتداد ساحل وجود دارد که یکی از زیباترین چشم انداز های این مکان است و این منطقه را به جاده ای پر از مسافر و گردشگر مبدل کرده است.  

 

" صومعه سامویل " زیباترین و پر بازدید ترین جاذبه این مکان است که در شرق واقع شده ولی جاذبه های دیگری مثل دژ های قدیمی و سواحل خالی و شهر های ساحلی با شکوه نیز در این جا یافت می شود.


1-ترابزون

بندرگاه " ترابزون " یک شهر بندری بزرگی است که توسط کوه های پنتوس شرقی احاطه شده است. گفته می شود که این شهر در اوایل قرن هشتم قبل از میلاد توسط یونانی ها بنا نهاده شده و به سرعت به عنوان بخشی از جاده تجارت بین ایران و مدیترانه شکوفا شد و رونق گرقت.اصلی ترین جاذبه گردشگری این محل ، " موزه ایا صوفبه "- کلیسای حاجیا صوفیا – است که در سال 1204 در زمان ورود " الکسیوس " به " ترابزون " از استانبول ، ساخته شد. این مکان در عهد عثمانی به مسجد تبدل شد و اکنون به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است. این کلیسا از یک طرح صلیبی با شبستان ی که در دو طرف واقع شده تبعیت می کند. در امتداد درگاه جنوبی گچ کاری برجسته ای وجود دارد که روی ان داستان حضرت ادم را نشان می دهد که به طور بارز از معماری شرقی الهام گرفته شده است.علی رغم این مساله که نقاشی های روی دیوار تا حد زیادی از بین رفته اند اما هنوز زیبایی خود را از دست نداده و جذاب به نظر می رسند.

2- صومعه سامویل

مشهورترین جاذبه گردشگری ساحل دریای سیاه ، صومعه سامویل است.- نام رسمی :صومعه مریم باکره –که به نظر می رسد در میان صخره های تیز و خشن روییده باشد.قدمت این صومعه به عهد بیزانس ها باز می گردد که و در سال 1923 کار خود را به عنوان یک صومعه فعال به پایان رسانید. دیوار نقش های فوق العاده زبیبایی در کلیساهای کوچک وجود دارند که نشان از زندگی مذهبی در قرن پیشین دارد. زیباترین و در عین حال پر مخاطب ترین تفریح در این جا ، تماشای این صومعه از زاویه کلی ان است که در مبان صخره ها واقع شده و بعد از عبور از جاده ای پیچ در پیچ به ورودی این صومعه خواهید رسید.

3-سینوپ

سینوپ که بندری چشمگیرو جهانی است هم به عنوان نقطه ای شمالی در ساحل دریای سیاه ترکیه شناخیته شده است و هم این که بهترین بندرگاه محافطت شده محسوب می شود. موقعیت امروزی این بندرگاه در مقایسه با پیشینه تاریخی آن قابل قیاس نیست چرا که در آن روزگار شهری تجاری بوده است. خیابان های شهر –با ساختمان های زیبای به جا مانده از دوران عثمانی – منظره ای چشم نواز دارند و این در حالی است که روح تاریخی موجود در این محل انسان را ترغیب می کند که از سنگر های شهر قدیمی بالا رفته تا با مشاهده منظره زیبای بندرگاه از بودن در این مکان لذت ببرد." زندان قدیمی " یکی دیگر از مکان هایی که دیدن از آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

4-ریزه

شهر ریزه را می توان پایتخت پای ترکیه نامید م هر کسی که عاشق و طرفدار دم نوش ها وچای باشد باید حتما در این محل توقفی داشته باشد.ریزه شهری مدرن است که با مزرعه ها و کشت زارهای سرسبز چای احاطه شده است.پیشنهاد می کنیک که سری به " باغ چای " در بالای شهر بزنید تا همزمان با نوشیدن چایتان از دیدن تپه ها و مناظر اطراف آن لذت ببرید. محل دیگری به نا " قلعه ریزه " در این شهر وجود دارد که در دوران قرون وسطی ساخته شده و باغ پای دیگری هم در این محل هست که فضایی ارامش بخش دارد.

5-اردو

شهر همیشه خنک " اردو " زیباترین نقطه ساحل دریای سیاه است که با ماسه های منحصر بفردش در شرق و غرب شهر نمونه است. این منطقه هم در قیاس با گذشته اش زیبایی هایش را از دست داده ولی با این وجود هنوز جدابیتش را دارد ومی توان از آن به عنوان زیبای خفته یاد کرد !!

6-اماسرا

آماسرا زیباترین شهر بندری ساحل دریای سیاه است. شهر قدیمی آماسرا مملو از خانه های رنکارنگی است که کنار هم بدون فاصله قرار گرفتند و تا لبه دریا امتداد دارند.اینجا رویای عکاسان است چرا که با دارا بودن خیابان های بی شمار خوش منظره ، سوژه خوبی برای ان ها محسوب می شود. " ارگ بیزانس " که در مجاورت بندرگاه واقع شده اصلی ترین محل جذب گردشگران است و این در حالی است که باید بگوییم موزه کوچک اماسرا هم نمایشگاه های زیبایی برای عرضه و نمایش دارند.ولی پیزی که در این جا بیشتر طرفدار دارد شنا و حمام افتاب است.قایق هایی در این جا هست که هر روز بندرگاه کوچک را به قصد تفریح در دریا ترک می کنند.

7-گیرسون

اگر از ان دسته افرادی هستید که عاشق گیلاس هستند حتما به این شهر سری بزنید تا از گیلاس های خوشمزه ان تناول کنید.در این مکان بود که یک ژنرال رومی برای اولین بار گیلاس خورد و این میوه را با خود به روم برد.(ریشه نام این شهر از لغتی یونانی به معنای گیلاس گرفته شده است.)گیرسون بخش کراسوس باستانی را اشغال کرده که در قرن هفتم قبل از میلاد بنا شده بوده است.علی رغم قدمت و پیشینه طولانی این شهر ، جاهای زیادی برای دیدن ندارد.اگر از میان خرابه های ارگ بیزانس که در بالای شهر واقع شده عبور کنید خواهید توانست منظره زیبای شهر و اطراف ان را مشاهده کنید. همچنین موزه گیرسون هم مجموعه ای زیبا و بی نظیر از یافته های باستان شناسی در خود دارد که دیدن از ان را نباید از دست داد.

8-ساحل کاکا

زیباترین ساحل دریای سیاه در بیست کیلومتری غرب شهر " اردو " واقع شده است.این بهشتی که پر از ماسه های سفید است محلی امن و ارام است که حتی در اواسط تابستان هم مملو از جمعیت است.

9-بولو

اصلی ترین بندر منطقه دریای سیاه غربی بولو است که که میراث خانه های چوبی سنتی دوران عثمانی است.نام شهر طی دوران مختلف تغییر کرد و در عهد رومیان به" لونوپولیس " وبعد از ان به نام امروزی تغییر نام داد. در منطقه قدیمی شهر شما می توانید باقی مانده های محله مسیحی " ارکیستس " را بیابید و این در حالی است که مشتاقان پیاده روی ساحلی ، میتوانند با عبور از سواحل متعدد و زیبایی که اطراف این محله است لذت ببرند.

10-ایگنیدا

ایگنیدا روستایی که در پانزده کیلومتری مرز بلغارستان با ترکیه واقع شده و ماهیگیری در ان رواج بسیاری دارد.سواحل زیبای اطراف این روستا مرکز تجمع استانبولی ها در تعطیلات اخر هفته است.

11-کی یی کوی

یک روستای ارام و کوچک ماهی گیری که در تعطیلات اخر هفته تابستان میزبان استانبولی هایی است که از گرمای استانبول به این روستا هجوم می اورند.علاوه بر ساحل های زیبا و چسم نواز ارگ بیزانس که مربوط به قرن ششم میلاد است هم در این روستا به چشم می خورد.

12-سامسون

بزرگترین شهر دریای سیاه که مرکز صنعت است.در کشتزار های ساحلی سامسون تنباکو و غلات و پنبه تولید می شود که همگی به شهر های دیگر صادر می شوند.علی رغم پیشینه و تاریخ طول و دراز این شهر –قرن هفتم قبل از میلاد –جای در خور توجهی برای جذب گردشگران وجود ندارد. موزه باستان شناسی این شهر ، یافته های باستانی از این شهر را در معرض دید علاقمندان قرا داده است.موزه قاضی – که در هتلی که اتاترک در ان اقامت داشته واقع شده- یاد اور نقش سامسون در جنگ استقلال ترکیه در سال 1919 است و دیگر اینکه مساجد جالبی در اطراف شهر وجود دارد که هر یک ارزش دیدن دارند.در بین این مساجد مسجد بازار و مسجد جامع جذابیت بیشتری دارند.

13-دورگان

شهر کوچک و ارام دورگان که در 133 کیلومتری جنوب سینوپ واقع شده محل " دورک هانی " که یک کاروانسرای سلجوقی است و در سال 1266 توسط " پروانه سلیمان " ساخته شده است. سرای اندرونی که با اتاق هایی گنبدی شکل محصور شده اند در مقابل سالن زمستانی که سه راهرو دارد واقع شده است.این مجموعه عظیم و درعین حال با استحکام ، در هر گوشه ارگی نیمه مدور دارد و دیوارهای داخلی آن با ارگ های مستطیلی اضافه مستحکم تر شده اند.

14-سورمنه

شهر کوچک سورمنه که در چعل کیلومتری شرق ترابزون واقع شده شهری قدیمی است. 5 کیلومتر به طرف شرق روستای سورمنه کستل واقع شده که ویرانه های قلعه های دوران قرون وسظی در ان به چشم می خورد . همچنین بنای عظیم " یاپوکوگلو کناگی " که مربوط به قرن 18 بوده و محل حکمرانی خانواده "یاپوکوگللو " بوده هم در این جا خودنمایی می کند. در بخشی از این شهر که تپه های دور افتاده ای دارد تعدادی صومعه یونانی رها شده وجود دارد که بسیاری از ان ها به شدت ویران شده اند و تنها سه تای ان ها را می توان با راهنمایی افراد بومی دیدن کرد." چارولی " و " اوما " و صومعه " سنو " این سه صومعه هستند.